Navigatori pricepuţi pe timp de furtună: depăşirea nesiguranţei economice prin transformarea dificultăţilor sociale în oportunităţi tehnice
Publicat la 06 decembrie 2022 în Industry 4.0
După cum vă puteţi imagina, răspunsul meu nu este o singură propoziţie, deşi se bazează pe un singur concept: SINIC.
SINIC vine de la „Seed-Innovation to Need-Impetus Cyclic Evolution” (cultivarea inovaţiei cu scopul evoluţiei ciclice impuse de necesităţi) şi este o teorie dezvoltată de fondatorul OMRON, Dr. Kazuma Tateisi, în 1970.
Potrivit acestei filosofii, ştiinţa, tehnologia şi societatea au o relaţie ciclică, influenţându-se reciproc. Descoperirile ştiinţifice ajută societatea să progreseze, iar nevoile sociale impulsionează dezvoltarea tehnologică.
OMRON Europe a urmat întotdeauna această filosofie şi şi-a petrecut ultimul deceniu punând bazele pentru crearea de soluţii cu un plus de valoare pentru provocările sociale şi economice din prezent.
Cele mai bune planuri: o strategie în trei faze
Prima fază a acestei strategii se concentrează pe a pune bazele necesare pentru ca compania să reflecte asupra bazei noastre tot mai globalizate de clienţi şi asupra globalizării societăţii în general. Trebuie să ne integrăm soluţiile cu o ofertă globală, în loc să oferim soluţii diferite pentru clienţi din diferite părţi ale lumii. În acelaşi timp, am dorit să ne protejăm împotriva instabilităţii în curs a lanţului de aprovizionare şi să ne reducem amprenta de carbon printr-un transport mai scăzut al bunurilor la nivel mondial.
Am dezvoltat mai multă flexibilitate în procesele noastre de producţie şi ne-am adaptat capacitatea la ciclurile de criză a componentelor. Am duplicat liniile de producţie din lume astfel încât, atunci când există lipsuri într-o regiune, să putem produce în alta.
A doua fază a fost revizuirea portofoliului nostru, ca să determinăm dacă este aliniat şi pregătit pentru acest avans în privinţa inovaţiei. Am ajuns la concluzia că trebuie să adăugăm anumite produse noi şi să dezvoltăm servicii noi. Am făcut acest lucru printr-o combinaţie de fuziuni şi achiziţii şi parteneriate industriale în domenii perturbatoare tehnologic, precum inteligenţa artificială, 5G şi robotica. În plus, am făcut restructurări pentru a spori resursele disponibile în domeniile în plină dezvoltare, precum ecomobilitatea.
Odată definitivat portofoliul, a treia fază a fost aceea de a crea soluţii care aduc un plus de valoare. Nu oferim niciodată produse individuale, ci întotdeauna soluţii. Scopul nostru nu este de a vinde controlere sau sisteme de securitate, de exemplu, ci de a vinde soluţii conectate. Acest aspect este cuprins în abordarea noastră i-Automation! faţă de inovaţie – modul în care generăm valoare prin soluţiile noastre. Toate inovaţiile noastre sunt susţinute de cei trei piloni „i”: integrare (evoluţia controlului), inteligenţă (dezvoltarea inteligenţei prin TIC) şi interacţiune (colaborarea om-maşină).
O strategie pentru viitor
Acum suntem gata să implementăm aceste soluţii în contextul dificultăţilor cu care se confruntă clienţii noştri – şi societatea în ansamblu – în anii următori. Aceasta este baza strategiei noastre „Modelarea viitorului 2030” (SF2030) şi a conceptului nostru de inovare prin i-Automation.
Estimăm că în următorul deceniu vom asista la trecerea de la o societate a „optimizării”, în care consumul este principalul factor determinant şi cantitatea este mai apreciată decât calitatea, la o societate „autonomă”, care prioritizează calitatea şi sustenabilitatea, dar şi dezvoltarea şi binele individual.
Această schimbare socială va influenţa şi va inspira soluţiile pe care le oferim. Trecerea la o societatea autonomă va fi însoţită de dificultăţi sociale, precum încălzirea globală, îmbătrânirea populaţiei şi creşterea inegalităţilor economice. Aceste probleme sociale vor avea nevoie de soluţii oferite de tehnologie – şi tocmai aici avem în plan să ne aducem contribuţia. Prin SF2030, vom aborda aceste dificultăţi ajutându-i pe clienţi să obţină digitalizarea, neutralitatea din punct de vedere al carbonului şi o calitate mai bună a vieţii pentru angajaţi. Ne vom ajuta clienţii să-şi maximizeze productivitatea şi eficienţa energetică şi să creeze locuri de muncă armonioase, unde oamenii îşi pot atinge potenţialul, iar activitatea comercială îşi poate spori eficienţa operaţională.