Conectare

Întâmpinăm dificultăţi tehnice. . Formularul dumneavoastră nu a fost preluat cu succes. Vă rugăm să acceptaţi scuzele noastre şi să încercaţi încă odată mai târziu. Detalii: [details]

Download

Înregistrare

Întâmpinăm dificultăţi tehnice. . Formularul dumneavoastră nu a fost preluat cu succes. Vă rugăm să acceptaţi scuzele noastre şi să încercaţi încă odată mai târziu. Detalii: [details]

Download

Vă mulţumim pentru că v-aţi înregistrat la Omron

Un mesaj e-mail pentru finalizarea creării contului dvs. a fost trimis la

Întoarceți-vă la site-ul web

să obţineţi accesul direct

Completaţi-vă detaliile mai jos şi obţineţi accesul direct la conţinutul de pe această pagină

Text error notification

Text error notification

Checkbox error notification

Checkbox error notification

Întâmpinăm dificultăţi tehnice. . Formularul dumneavoastră nu a fost preluat cu succes. Vă rugăm să acceptaţi scuzele noastre şi să încercaţi încă odată mai târziu. Detalii: [details]

Download

Vă mulţumim pentru interesul dvs.

Acum aveţi acces la Inteligenţa artificială: nu-mi spuneţi că sunt nepriceput

A fost trimis un mesaj e-mail de confirmare la

Continuaţi la pagină

Vă rugăm să vă sau să obţineţi accesul direct pentru a descărca acest document.

Operational Excellence
AI
Industry 4.0

Inteligenţa artificială: nu-mi spuneţi că sunt nepriceput

Publicat la 08 februarie 2023 în Operational Excellence

În urmă cu zece ani, eram foarte mândru de cât de inteligente erau maşinile din fabrica noastră. Acum, cu definiţia de astăzi a inteligenţei, îmi dau seama că erau de fapt destul de nepricepute.

De ce? Pentru că, deşi făceau ceea ce au fost concepute să facă, în momentul în care întâlneau ceva neaşteptat sau ieşit din comun, rămâneau blocate. Apelau la operator, întrebându-l pe acesta ce era în neregulă cu ele.

Depanarea şi repunerea în funcţiune a maşinilor necesitau oameni inteligenţi. Operatori cu înaltă calificare. Ingineri experimentaţi în domeniul software şi hardware. 

Problema este că, în ultimii zece ani, aceşti oameni au devenit din ce în ce mai indisponibili. Pur şi simplu, nu există suficiente noi talente care să intre în industrie pentru a compensa numărul de lucrători care ajung la vârsta pensionării. Atunci când părăsesc activitatea, pensionarii iau cu ei cunoştinţele dobândite cu greu la locul de muncă, cunoştinţe ce reprezintă o culme a anilor de experienţă. Cu fiecare lucrător care pleacă, întreprinderile se confruntă cu perspectiva unei forţe de muncă mai puţin productive şi mai puţin calificate. 

Gata cu întrebările stupide...

Soluţia evidentă este ca maşinile să devină mai inteligente, astfel încât să nu mai fie nevoite să pună întrebări stupide. Constructorii de maşini proiectează sisteme care îşi pot da seama singure de ce s-au oprit sau de ce există o problemă. 

Acest lucru se întâmplă deja într-o anumită măsură. De exemplu, utilizarea de senzori pentru ca maşina de cartonare să poată anunţa operatorul că nu mai are spaţii libere.

Cu toate acestea, nu puteţi ajunge prea departe doar cu ajutorul senzorilor. Pentru a duce autonomia sistemului la nivelul următor este nevoie de inteligenţă artificială (AI), astfel încât maşinile să poată utiliza algoritmi inteligenţi, capabili să efectueze analize sofisticate mai apropiate de circuitele creierului uman. 

Se vorbeşte mult despre utilizarea inteligenţei artificiale pentru a emula procesele gândirii umane în aplicaţiile industriale, însă exemplele reale de întreprinderi care reuşesc să valorifice cu succes valoarea inteligenţei artificiale sunt puţine şi foarte rare. 

Capcanele comune ale inteligenţei artificiale

Există două motive principale pentru acest lucru: în primul rând, companiile cad adesea în capcana de a fi prea generice în aplicarea inteligenţei artificiale şi, în al doilea rând, nu ştiu cum să gestioneze explozia de date pe care o generează această abordare cuprinzătoare. 

Dacă aveţi de gând să analizaţi modul în care inteligenţa artificială poate fi aplicată în fabrica dvs., în primul rând ar trebui să stabiliţi ce problemă doriţi să rezolvaţi sau ce îmbunătăţire doriţi să faceţi. Începeţi la scară mică, cu o problemă foarte specifică. Apoi trebuie să colectaţi datele relevante, ceea ce nu este o sarcină uşoară. Nu numai că trebuie să vă asiguraţi că dispuneţi de datele corecte, dar şi că acestea sunt stocate la momentul potrivit şi că nu vă scapă nicio informaţie. Şi trebuie să analizaţi aceste date. 

Controlerul AI de la OMRON - prima soluţie de inteligenţă artificială din lume care funcţionează „la vârf” (cu hardware bazat pe Sysmac NY5 IPC şi NX7 CPU) - va face toate acestea pentru dvs. Acest controler va înregistra datele la micro-viteză şi le va analiza folosind recunoaşterea modelelor pe baza datelor de proces colectate direct pe linia de producţie. Acesta este integrat în platforma noastră de control al fabricaţiei Sysmac, ceea ce înseamnă că poate fi utilizat direct în maşină, pentru a preveni pierderile de eficienţă.

Inteligenţa artificială în acţiune

Ca un exemplu al acestei abordări în acţiune, în prezent lucrăm cu un client din industria alimentară pentru a îmbunătăţi integritatea sigiliilor. În loc să se bazeze pe operator pentru a recunoaşte când capul de sigilare nu funcţionează aşa cum ar trebui, maşina de ambalat foloseşte inteligenţa artificială pentru a menţine o performanţă repetabilă. Prin aplicarea unei abordări bazate pe inteligenţă artificială la operaţiunea de sigilare, vom creşte durata de depozitare cu câteva zile şi vom reduce la minimum apariţia sigiliilor defecte, eliminând astfel riscul ca un lot complet de produse să fie respins de către clienţii de vânzare cu amănuntul.

Învăţarea automată: reducerea diferenţelor de experienţă

Până acum, am vorbit doar despre utilizarea inteligenţei artificiale pentru a face maşinile mai inteligente. Cealaltă traiectorie de dezvoltare a inteligenţei artificiale este de a face oamenii mai inteligenţi. Datele pot fi returnate de la active fizice - în acest caz, lucrători cu experienţă ridicată - şi se poate aplica recunoaşterea modelelor. Mai simplu spus, operatorul calificat antrenează maşina, iar maşina antrenează operatorul necalificat

În laboratorul nostru, experimentăm în prezent cu maşini bazate pe inteligenţă artificială care le cer operatorilor să asambleze produse şi înregistrează modul în care o fac pentru a descoperi cel mai inteligent mod de a îndeplini această sarcină, astfel încât această tehnică să poată fi învăţată de alţi operatori. 

O altă aplicaţie industrială a învăţării automate ar putea fi utilizarea inteligenţei artificiale pentru a stabili ce acţiuni ar trebui să efectueze operatorul asupra maşinii. Dacă mâinile operatorului se mişcă în direcţia greşită, de exemplu, acest lucru generează o alertă. 

Doar cei inteligenţi au răspunsul

Întreprinderile care au avansat mult în procesul de transformare digitală vor fi cel mai bine plasate pentru a valorifica puterea inteligenţei artificiale, fie că este vorba de identificarea şi formarea celor mai bune practici, de prezicerea defecţiunilor sau de monitorizarea condiţiilor de funcţionare. Cu toate acestea, întreprinderile aflate la începutul călătoriei lor nu ar trebui să fie descurajate să exploreze inteligenţa artificială. Atunci când comandaţi o maşină nouă, asiguraţi-vă că aceasta are funcţionalitatea de a genera date în scopuri de inteligenţă artificială. Nu trebuie să ştiţi de ce date aveţi nevoie - trebuie doar să ştiţi care sunt întrebările corecte pe care să le puneţi constructorului maşinii. De asemenea, începeţi cu paşi mărunţi şi adoptaţi o abordare pas cu pas - ADN-ul uman a evoluat de-a lungul a milioane de ani şi, prin urmare, este nerealist să vă aşteptaţi ca maşinile să emuleze creierul uman în câteva luni.

Contactaţi-ne pentru mai multe informaţii

Contactaţi specialiştii Omron

Aveţi întrebări sau aţi dori să primiţi sfaturi personal? Nu ezitaţi să contactaţi unul din specialiştii noştri.
  • Tim Foreman

    Tim Foreman

    The quote on the desk of Tim Foreman in his office at the European R&D headquarters reads: "If you want to go fast go alone, if you want to go far go together".